5 dolog, amit fel kell mérnünk, mielőtt terjeszkedni kezdenénk
Egy jól fejlődő, sikeres cég esetében előbb vagy utóbb eljön az a pillanat, amikor kinövi a piacát, azaz nem igazán talál már új kihívásokat és lehetőségeket. Ilyenkor két út áll előtte: vagy megtorpan, és nem növekszik tovább, vagy új terület után néz. Egy ambiciózus vezető nem kérdés, hogy az utóbbit választja. A terjeszkedésnek azonban megvannak a maga kockázatai, ezért nem árt körültekintően eljárni. Mutatjuk, mire kell figyelni, mielőtt belevetnénk magunkat az új lehetőségekbe!
Hogyan lehet terjeszkedni?
Egy cég terjeszkedésének alapvetően két módja van:
- földrajzi határok bővítése
- új szakmai területen való megjelenés.
Egyik sem kevésbé kockázatos, hiszen mindkét esetben teljesen ismeretlen fába vágjuk a fejszénket. Az első esetben a legnagyobb kihívást az jelenti, hogy nem ismerjük az új területen a helyi viszonyokat, a jelen lévő cégeket, a célcsoport igényeit, a helyi előnyöket és hátrányokat. A második esetben egy olyan iparágba tervezünk betörni, amiben eddig nem voltunk jelen – ez majdnem ugyanolyan nehéz helyzetet teremt, mint egy másik országban való terjeszkedés.
A kockázatok azonban minimalizálhatók, ha előzetesen alaposan felmérjük a helyzetet, és beszerzünk minden ismeretet, amit csak lehet.
Ezekre az információkra lesz szükség a sikeres terjeszkedéshez:
- Van-e igény arra, amit kínálunk? Alapvető kérdés, és nagyon lényeges, hiszen nem mindenhol kelendő ugyanaz. Lehet, hogy itthon nagy sikere van a termékünknek/szolgáltatásunknak, de egy másik országban ez nem biztos, hogy így lenne – nem ez lenne az első ilyen eset a világon. Fel kell tehát mérni, hogy a célpiacunk vajon vevő lenne-e a kínálatunkra.
- Kik a fő piaci szereplők? Szintén nagyon fontos, hogy tudjuk, kik lesznek a versenytársaink, fel tudjuk-e velük venni a versenyt, miben tudunk jobbak lenni, többet kínálni. Ahhoz, hogy hatékonyan szálljunk ringbe, tisztában kell lennünk a viszonyokkal, látnunk kell, hogy az iparágunkban kik a legjobbak és miért.
- Mindent meg tudunk-e helyben valósítani? Főként külföldi terjeszkedésnél merülhet fel a kérdés, hogy vajon minden alapanyagot el tudunk-e érni helyben, minden kiszervezett szolgáltatáshoz hozzá tudunk-e jutni ott is, vagy nemzetközi beszállítókkal, illetve egyéb nemzetközi szolgáltatókkal kell megoldani bizonyos elemek utánpótlását. Ez nagymértékben befolyásolja a büdzsét, így a megtérülést is.
- Milyen a helyi vásárlóerő? Óriási eltérések lehetnek abban, hogy két különböző országban milyen áron lehet ugyanazt a terméket értékesíteni, illetve előállítani. Ennek ismerete kulcsfontosságú ahhoz, hogy lássuk, hová éri meg terjeszkedni, és ki tudjuk dolgozni a lehető legköltséghatékonyabb megoldást.
- Kik lehetnek a potenciális partnerek? Ezt a listát azért érdemes rugalmasan kezelni, de hasznos lehet, ha minél korábban elkezdjük a kapcsolatépítést. Ehhez pedig érdemes tudni, hogy az adott országban és/vagy iparágban kik a legjobb, legmegbízhatóbb cégek, akikkel később akár együtt is működhetünk a saját vállalkozásunk kapcsán.
A jó hír, hogy ezekre a kérdésekre könnyen választ lehet kapni a cégadatbázisokból. Az OPTEN TOP CÉGLISTÁK segítségével pillanatok alatt hozzájuthatunk a szükséges információkhoz, 6 ország különböző iparágaira vonatkozóan.
Ne bízza a véletlenre a terjeszkedést, építkezzen tudatosan!