2023. 03. 10

Benchmarking – tudd meg, hogyan lehetne jobb a céged!

Minden cég kíváncsi lehet arra, hogy milyen a teljesítménye az iparágon belül, hogyan teljesítenek az egyes részlegei, illetve a konkurenciához képest milyen eredményeket nyújt. A benchmarking választ adhat ezekre a kérdésekre, nemcsak a nagyobb, hanem a kisebb cégek esetében is.

Mi az a benchmarking?

A benchmarking, más néven teljesítményértékelés egy folyamat, melynek során egy cég különböző területeinek módszereit és eredményeit vizsgálják az összehasonlítás módszerével. Az összehasonlítás történhet saját korábbi eredményekkel, de a versenytársak vagy az iparág nagyjainak eredményeivel is, attól függően, hogy mit szeretnénk pontosan megtudni.

A benchmarking révén viszonylag könnyen kiderül, hogy minőség, teljesítmény, eredmények tekintetében hogyan teljesít egy cég, van-e lehetőség javulásra, növekedésre, és ha igen, akkor ezt mely területekre fókuszálva lehet megtenni.

A benchmarkingnak alapvetően három területe van

  • Belső benchmarking: a belső benchmarkingot akkor szokták használni, ha valamelyik termékcsalád népszerűségét vennék górcső alá, vagy egy adott részleg eredményeit szeretnék leszűrni. Ez a gyakorlatban előtte-utána eredmények összehasonlítását jelentheti, megadott paraméterek alapján. Gyakran használják például a marketingkampányok sikereinek mérésére.
  • Versenyképesség benchmarking: a versenyképességi benchmarking során egy vetélytárssal hasonlítjuk össze a céget, mégpedig nyilvánosan elérhető mérőszámok alapján, amikhez például Céginformációs szolgáltatók segítségével hozzáférhetünk
  • Funkcionális benchmarking: a funkcionális benchmarking során egy olyan vállalathoz mérjük a sajátunkat, ami az adott területen kiemelkedő eredményeket hoz, kvázi vezető szerepet tölt be. Ez a módszer kiválóan alkalmas arra, hogy megvilágítsa azokat a területeket, amikben még fejlesztésre szorul a cégünk.

Benchmarking kicsiben: így kezdhetsz hozzá

A benchmarkingot sosem késő elkezdeni. A legegyszerűbb módja, ha elkezdesz konkrét célokat kitűzni a vállalkozásod számára, amik tükrében rendszeresen értékelheted az elért eredményeket.

Kezdetnek válassz egy terméket vagy szolgáltatást, aminek az értékesítését szeretnéd növelni. Határozz meg konkrét számokat iránymutatónak, hogy bizonyos idő alatt milyen eredményeket szeretnél produkálni. Fontos, hogy valóban reálisan elérhető eredményeket tűzz ki magad elé, és az is jó ötlet lehet, ha egy konkrét versenytárs számait próbálod meg elérni, vagy épp túlszárnyalni.

Nem mindegy, kihez hasonlítod a cégedet!

Előre határozd meg, hogy kikkel szeretnéd összehasonlítani a cégedet. A versenyképesség benchmarking esetében például fontos, hogy olyat válassz, aki valóban közvetlen konkurenciád, azaz a két cég körülbelül egy szinten van. Ha azonban az ügyfélélmény javítása a cél, akkor nyugodtan vegyél példát az igazi nagyoktól, akiket etalonnak tartasz ebben a témában.

Folyamatos figyelem

A hatékony teljesítményméréshez elengedhetetlenek a kitűzött célok és az eredmények folyamatos monitorozása – nemcsak a te céged eredményei, hanem másoké is!

Amennyiben folyamatosan szánsz időt és energiát a benchmarkingra, nagyon hatékony eszköze lehet a céged fejlődésének, növekedésének, valamint piaci jelentősége növelésének.

Megosztom a cikket
icon_sajtoszoba icon_szakertoanyagok icon_rendezveny