Hideghívások – tedd és ne tedd!
A hideghívások bevett értékesítési formának számítanak, a hatékonyságról azonban megoszlanak a vélemények. Vannak cégek, ahol nagyon eredményesen tudnak hideghívásokkal ügyfeleket, partnereket szerezni, másoknál ugyanakkor teljes zsákutcának bizonyul a módszer. Hogy a hideghívások mennyire tudnak eredményt hozni, az függ egyrészt attól, milyen területen működik a cég, másrészt pedig, a technikától. Az alábbiakban igyekszünk bemutatni néhány tippet, amik sikeressé tehetik a hideghívásokat, és szó lesz arról is, mit érdemes kerülni.
A hideg hívásokat lehet jól és rosszul is csinálni, ahogy minden mást is. Az alap, hogy olyan potenciális ügyfeleket, partnereket keresünk fel telefonon, akik nem sok mindent tudnak a termékünkről vagy szolgáltatásunkról, és önszántukból nem mutattak érdeklődést – ettől lesz a hívás hideg. Ettől még persze lehetséges, hogy sikerrel járunk, ennek valószínűségét ugyanakkor nagymértékben növeli, ha tudatosan építjük fel a mondanivalónkat.
Íme, néhány tipp, amikkel eredményesebbé tehetjük hideghívásainkat:
- Készülj fel a potenciális partneredből! Az információ hatalom: minél többet tudsz arról, aki a vonal másik végén lesz, annál személyre szabottabb ajánlatot tudsz adni, így valószínűbb, hogy érdekelni fogja a mondanivalód. Céginformációs szolgáltatók adatbázisai segíthetnek abban, hogy minél többet megtudj arról a cégről, amelyet felkeresni készülsz. Így pontosan tudhatod, hogy miben tudsz a segítségükre lenni, mire van szükségük, és perszonalizált ajánlattal keresheted meg őket, ami nagymértékben növeli a sikerre való esélyedet.
- Legyen egy jól felépített szöveged arról, hogy ki vagy és miért keresed őket! Próbáld minél gyorsabban, lényegretörőbben előadni a mondandódat a vonal másik végén lévőnek. Senki sem szereti ugyanis hosszú percekig hallgatni a másik fél bemutatkozását és ajánlattételét. Ügyelj rá, hogy semmilyen lényeges információ ne maradjon ki, legyél tömör, de tudd felkelteni az érdeklődést!
- Ne általánosságban beszélj, hanem konkrét problémára igyekezz megoldást kínálni, kidomborítva a terméked vagy szolgáltatásod előnyeit. Ha problématudatot ébresztesz, és erre szolgáltatsz megoldást, mindig jobb esélyed van az érdeklődés felkeltésére.
Mit NE tegyél?
- Ne beszélj hosszan és terjengősen! Nem kell részletekbe menően bemutatni a cégedet, szorítkozz a lényegre! Ha túl hosszú a mondanivalód, valószínűleg el sem jutsz a lényegig, már az első perc után leállítanak, vagy ha végig is hallgatnak, nem figyelnek rád igazán.
- Ne várj túl sokat a következő hívásig! Gyakori hiba, hogy a kapcsolatfelvételt követően várod az ügyféljelölt jelentkezését, ahelyett, hogy néhány nap után újra felkeresnéd. Az első hívásod így feledésbe merülhet, az érdeklődés elsikkad. Tartsd melegen a vonalat, ne várj túl sokáig!
- Ne ugyanazt a szöveget add elő mindenkinek! Persze lesznek azonos elemek, de mindig szabd egy kicsit személyre a mondanivalódat, igazítsd az adott cég problémáihoz, profiljához. Így azt fogják érezni, hogy valóban nekik szól az ajánlat, és megnő a pozitív válasz valószínűsége.
Ha a fenti tanácsokat megfogadod, a hideghívásaid sokkal jobb eredményeket hozhatnak, mint korábban. Általában nem a módszerrel van a baj, hanem a kivitelezéssel; tanuld meg, hogyan csinálhatod a lehető legjobban!