Hogyan indítsunk el egy vállalkozást?
A köztudatban az él, hogy minden vállalkozás egy jó ötlettel kezdődik. De valljuk be, ez azért kevés az induláshoz, főleg, mert sok ötlet csak elsőre hangzik jól. Mire egy vállalkozás ténylegesen elindul, már sok munka van benne: lezajlanak egyeztetések, kutatások, tervezgetések. Át kell tekinteni a piacot, a lehetőségeket, a konkurenciát, ki kell találni, milyen formában tud leggazdaságosabban működni a vállalkozás az első időszakban, és persze nem árt, ha arra vonatkozóan is van tervünk, hogyan, miből fogunk vásárlókat/ügyfeleket szerezni és terjeszkedni. Mert nem csak azt kell tudnunk, mit akarunk, hanem azt is, hogyan.
Az előkészületek
Ahogy említettük, a vállalkozás elindítása nem egészen úgy működik, hogy máról holnapra beleugrunk – azaz működhet így is, de ez a legritkább esetben lesz sikeres. Ha pedig csak szerencsénk volt, jó eséllyel nem fogjuk tudni többet megismételni a sikert, így a vállalkozásunk nem lesz hosszú életű.
Ha szeretnénk tudatosan építkezni, egy alapos felkészülő szakaszra is időt kell áldoznunk, amely során átgondoljuk, hogyan is szeretnénk elérni a céljainkat, azaz lényegében készítünk egy üzleti tervet.
Ehhez a következő lépésekre van szükség:
- Piackutatás: mekkora igény lehet a termékünkre/szolgáltatásunkra, mennyire telített a piac, van-e valamilyen piaci rés, ahol megvethetjük a lábunkat. Vakon beleugrani bárminek az értékesítésébe ritkán vezet eredményre, fontos, hogy pontosan tudjuk, mivel állunk szemben, és legyenek eszközeink az akadályok leküzdésére.
- Konkurenciaelemzés. Némileg kapcsolódik az előző ponthoz, ugyanis a versenytársak felmérése nagyon fontos, hogy reálisan láthassuk az esélyeinket. Jó eséllyel nem egyedül vagyunk a piacon, és számolnunk kell azzal, hogy a konkurencia elviszi a potenciális vásárlók/ügyfelek egy részét.
- Potenciális partnerek felkutatása. Előfordulhat, hogy a működéshez szükség van beszállítókra, vagy más együttműködő partnerekre. Kulcsfontosságú, hogy kikkel vesszük fel a kapcsolatot, hiszen a jól működő, sikeres, pozitív megítélésű partner a saját működésünkre is jó hatással lesz, míg egy instabil, hullámzó teljesítményű, vegyes megítélésű kapcsolat könnyen jelentheti a halálos ítéletünket már az elején. Céginformációs adatbázisokból sok minden derülhet ki a kiszemelt cégekről, ezért érdemes minden releváns adatot lekérni, mielőtt valakivel megállapodunk.
- A jogszabályi környezet megismerése. Vállalkozóként tisztában kell lenned azzal, hogy a területedre milyen esetleges szabályozások vonatkoznak, milyen adózási keretek felelnek meg neked leginkább, milyen vállalkozási formában érdemes gondolkodnod stb. Ez szakemberekkel való egyeztetések sorát jelenti majd és/vagy nagyon sok utánajárást, tájékozódást.
- A finanszírozási lehetőségek átgondolása. Egy vállalkozás nagyon sok pénzt visz el, mielőtt hozni is kezd. Éppen ezért, fontos felmérni, hogy fogjuk-e tudni biztosítani a finanszírozást, és ha igen, ezt miből tervezzük. Lehet saját tőkénk, vehetünk fel hitelt, vonhatunk be befektetőket, részt vehetünk pályázatokon – sok a lehetőség, át kell gondolnunk, hogy a vállalkozás szempontjából reálisan melyik jöhet szóba, és meg kell tenni a megfelelő lépéseket az eléréséhez (hitel igénylése, befektetők felkutatása, pályázatok keresése).
Amikor az elméletből gyakorlat lesz
Ha mindezzel megvagyunk, és még mindig életképesnek látszik az ötletünk, elérkeztünk az indulás pillanatához, amikor mindaz, ami eddig elméletben létezett, átkerül a gyakorlati síkra. Megalapítjuk a céget, megtesszük az első fontos lépéseket annak érdekében, hogy működni tudjunk:
- kialakítjuk az értékajánlatunkat,
- készíttetünk egy jól működő, marketing szempontból versenyképes weboldalt,
- elkezdjük végre folytatni azt a tevékenységet, aminek ötlete mentén létrejött a vállalkozás.
Beesik az első néhány ügyfél/vásárló, kimennek az első számlák, elkezd némi bevétel is szivárogni. Ez a profittól még messze van ugyan, de valahol el kell kezdeni.
A következő lépésünk, ha minden jól megy, a növekedés lesz, ami szintén komoly döntéselőkészítést, tervezést igényel – erre egy következő cikkünkben térünk ki részletesebben.