2023. 03. 17

Mérd fel potenciális ügyfeleidet és minimalizáld a kockázatokat!

A kezdő vállalkozások eleinte minden ügyfélnek örülnek. Idővel tanulják meg, a saját kárukon, hogy nem minden ügyfél egyforma: vannak, akikkel az együttműködés több bosszúsággal és pluszmunkával jár, mint amennyi bevételt hoz, és vannak olyanok is, akik inkább ártanak a vállalkozásunknak, mint használnak. Az ilyen üzleti kapcsolatok elkerülése végett célszerű lehet a szerződéskötés előtt felmérni az ügyféloldalt.

Milyen gondok adódhatnak egy ügyféllel?

  • Fizetésképtelen. A legtöbb vállalkozó legrosszabb lehetőségként azt látja maga előtt, hogy az ügyfél nem tud, vagy nem akar fizetni az igénybe vett szolgáltatásért. Bár az ilyen problémák jogi úton rendezhetők, ha van szerződés, de ez az út igencsak hosszú és rögös, ezért szeretjük eleve elkerülni.
  • Menet közben változtat a terveken. Nagyon megnehezíti a munkát, ha az ügyfél menet közben változtat olyan részleteken, amikben előre megegyeztünk. Ilyenkor lényegesen csúszhat a munka elvégzésének ideje, ami felborítja a tervezett ütemezést, esetleg kellemetlen lehet más ügyfelekkel szemben.
  • Az ügyfél nem elérhető, nem segíti a munkafolyamatot. Bár a legtöbb esetben igyekeznek a cégek maguk megoldani a feladatokat, bizonyos fázisokban elkerülhetetlen az ügyfél bevonása. Egy nehezen elérhető, mindent halogató ügyfél esetében ez maga a rémálom, jelentősen hátráltathatja a terv szerinti haladást, ami szintén csúszásokhoz vezet.
  • Megbízhatatlanul teljesít. Főleg a partner jellegű kapcsolatoknál lényeges, hogy tudjuk, az, akivel szerződést készülünk kötni, betartja a vállalt határidőket, illetve mindig a megfelelő minőségben végzi el a feladatait. Nagyon kellemetlen a saját ügyfeleink felé, amikor a partnerük miatt vagyunk kénytelenek csúszni a munkával, vagy az ő hibájukból nem megfelelő minőségű a mi munkánk. Az ügyfelet ráadásul nem fogják érdekelni az okok, a mi cégünkhöz fogja kötni a negatív élményt.
  • Instabil. Nem túl szerencsés, ha az ügyfelünk ingatag lábakon áll, így ugyanis bármikor fennáll a veszélye annak, hogy a cég csődeljárás alá kerül, megszűnik, így az együttműködésnek is vége. A stabilitás a cégek fenntarthatósága szempontjából fontos, ezért nem feltétlenül érdemes olyan együttműködésekbe belekezdeni, amiknél nem biztosított a partner hosszabb távú fennmaradása.

Szűrd ki, amit lehet!

Vannak kockázatok, amik nem szűrhetők ki. Számos rizikófaktor azonban előre látható, ha energiát szánsz arra, hogy utánanézz a leendő partnerednek.

A céginformáció segítségével percek alatt megtudhatsz néhány fontos információt a kiszemelt cégről, úgymint a válságállóság, a kockázati besorolás, az ESG index stb. Ilyen módon meggyőződhetsz arról, hogy a cég, amivel szerződni készülsz, fizetőképes, stabil lábakon áll, egy esetleges válságban is felszínen tudna maradni, illetve hosszabb távon fenntartható a működése.

Ha megfelelően előkészíted a döntéseidet, és nem sajnálod az időt a releváns adatok átnézésére a szerződéskötés előtt, elkerülhetsz olyan üzleti megállapodásokat, amik hosszabb távon csak visszavetnék a céged fejlődését.

Megosztom a cikket
icon_sajtoszoba icon_szakertoanyagok icon_rendezveny