Miért fontos pontosan ismerni a konkurenciát?
Minden cég számára fontos a konkurencia ismerete. Tudnunk kell, kikkel versenyzünk a vásárlókért, megrendelőkért, sőt, a partnerekért is, mert csak így fogjuk tudni felállítani a megfelelő stratégiát a megszerzésükre. A konkurenciaelemzés bevett módszer, de hosszadalmas és nagyon sok munkával jár. A folyamatot azonban lényegesen leegyszerűsíthetjük, ha meglévő listákból dolgozunk, amikből rengeteg adatot tudhatunk meg a vetélytársakról.
Ösztönök helyett dolgozzunk tudatosan!
Ha őszinték akarunk lenni, léteznek olyan cégek, akik komoly elemzések és kutatások nélkül, csupán a vezetők ösztöneire és meglátásaira hagyatkozva fel tudtak emelkedni. A felemelkedés azonban csak egy dolog: meg is kell tartani a pozíciót, ehhez pedig nem feltétlenül lesz ez elég. Egy bizonyos ponton túl a piaci viszonyokkal kapcsolatos tájékozatlanság nagyon könnyen és gyorsan okozhatja a cég vesztét. Ha eddig nem is tartottuk fontosnak a konkurenciaelemzést, mindenképp kerítsünk rá sort. Sosem késő elkezdeni a tudatos építkezést!
Ahhoz, hogy hosszabb távon sikeresek legyünk, tudnunk kell, kik a konkurenseink, a fő piaci szereplők. Azaz kik azok, akik ugyanolyan termékkel vagy szolgáltatással, ugyanazt a célcsoportot szólítják meg, és nagyon jó eredményeket érnek el. Ez azért fontos, hogy megtaláljuk azokat a pontokat, ahol a versenytársaink nem teljesítenek annyira jól, vagy nem aknáznak ki minden lehetőséget – itt lesz ugyanis esélyünk érvényesülni!
Hogyan találhatjuk meg a versenytársainkat?
A velünk azonos területen tevékenykedő cégek felkutatása nem kifejezetten nehéz feladat:
- csinálhatjuk házon belül, az internet adta lehetőségeket felhasználva, hiszen ma már nincs vállalkozás, amelyet nem lehet a neten megtalálni – online jelenlét nélkül egy komolyabb cég életben sem tud maradni.
- lekérhetünk céginformációs cégektől marketinglistát, aminek segítségével pillanatok alatt előttünk lehetnek azok a vállalkozások, melyeket szemmel kell tartanunk – nem mellesleg néhány információ is róluk.
Előbbi megoldás hosszadalmas, időigényes, sok munkával jár, a hatékonysága pedig kérdéses, mert közel sem biztos, hogy tényleg mindenkit megtalálunk, aki számít. Az utóbbi ugyanakkor percek alatt elérhető, teljes lista, validált adatokkal, amit azonnal felhasználhatunk, és teljesen megbízható, ezért érdemes inkább ezt a módszert alkalmazni.
Mit árulnak el a cégadatok?
Amit azonnal láthatunk, az többek közt a cég éves árbevétele, egyéb pénzügyi adatai, dolgozóinak létszáma. Ebből már következtethetünk arra, hogy mekkora cégről van szó, mennyire nyereséges. Ha vannak korábbi adatok, össze lehet őket hasonlítani, így már az is kiderül, hogy az adott vállalat stagnál, felfelé ível, vagy éppen rosszabb időszakon megy át és romlik a teljesítménye.
Érdemes lehet megnézni a konkurencia weboldalát, online jelenlétét is. Egy alapos konkurenciaelemzésre építhetünk hatékony marketinget, üzleti tervet, több lépéssel előre tervezhetünk, ami óriási előnyt jelent az üzleti életben.