Nem pénzügyi kockázatok az üzletben – mire kell figyelni?
Amikor üzleti kockázatokról beszélünk, a legtöbben anyagi jellegű kockázatra gondolnak, pedig nagyon sok más tényezőre is érdemes figyelemmel lenni. Nem csak azért lehet egy potenciális partner rossz választás, mert nem stabilak a pénzügyei, hanem sok egyéb szempontból is. Sajnos vagy nem, a saját üzletünket is meghatározza, hogy kikkel dolgozunk együtt, ezért egy szerződés megkötése előtt érdemes a potenciális partnert minden lehetséges oldalról ellenőrizni.
Mire érdemes figyelni a pénzügyi helyzeten túl?
1. A partner általános megítélésére
Nem mindegy, hogy a cég, amivel üzletet készülünk kötni, milyen általános megítélésnek örvend. Vegyünk erre egy nagyon egyszerű példát: webshopunk van, és házhozszállító céget keresünk. Számtalan lehetőség áll rendelkezésünkre, de vajon kit érdemes választani? Egy kisebb, kevésbé ismert, de megbízható céget, egy nagyot, akit mindenki ismer, vagy egy másik nagyot, akinek nincs túl jó híre, de olcsóbb, mint a vele egy kategóriában lévő másik fuvarozó?
Ár szempontjából nagy a kísértés az utóbbira, csakhogy elképzelhető, hogy amiatt bukunk majd vásárlásokat, mert a vevőnek már volt rossz tapasztalata az adott szállítóval, és nem szívesen rendel onnan, ahonnan ők szállítanak. A kis cég nem annyira ismert, és nem biztos, hogy a vevő bizalmat szavaz nekik. A nagy, híresen megbízható cég így lehet, hogy drágább, de a webshopunk megítélése szempontjából mégis talán ők jelentik a legjobb választást – többet fizetünk a szállításért, de több megrendelés esetén ez nem feltétlenül gond.
Ez persze csak egyetlen példa – a potenciális partnerről élő általános vélemény még számos tényezőn múlhat, de egyértelműen fontos számunkra is.
2. A fenntarthatóságra
Egy percig se gondoljuk, hogy a fenntarthatóság csak a cég anyagi helyzetén múlik! A céges folyamatok, a környezettel való viszony, valamint a társadalmi felelősségvállalás és szerep is befolyásolja, hogy egy vállalat mennyire életképes hosszabb távon, mennyire tud haladni, fejlődni, megfelelni a folyamatosan változó elvárásoknak. Ha egy cég megragad a múltban, és nem foglalkozik ezekkel a kérdésekkel, a modern versenyben könnyen lemarad.
Gondoljunk bele abba, hogy egy fast fashion cég esetében milyen megítélése van annak, aki nem foglalkozik a környezettudatos gyártással, anyagokkal! Hogyan nézünk arra a cégre, aki nem hajt fejet a modern körülmények előtt, és nem engedélyez például home office-t a munkavállalóinak? Elsőre azt gondolhatnánk, partnerként ez nem a mi dolgunk, de ha a környezetvédelmi szabályozások miatt ellehetetlenül a partner működése, vagy ha a másik munkaerőhiánnyal fog küzdeni a rugalmatlan hozzáállás miatt, akkor már a mi dolgunk is lesz! Ezért fontos a fenntarthatóság, amit az OPTEN ESG index segítségével könnyen és pontosan meg lehet ítélni.
3. A teljesítésre
A kiszemelt cég időben teljesít, vagy előfordulnak csúszások? Ez a mi munkánkat, a mi teljesítésünket veszélyezteti-e, ha ő a saját részét nem teljesíti időben? Lehet, hogy stabil anyagi hátterű cég, még akár növekszik és fejlődik is, de nem az erőssége a pontosság, vagy éppen a precizitás. Ezek olyan tényezők, amelyek miatt a saját teljesítéseink is veszélybe kerülhetnek, ami már közvetlen hatással lesz a saját cégünk megítélésére, működésére és sikereire. Egy jól hangzó név mögött sokszor hullámzó teljesítmény áll, ilyenkor érdemes átgondolni, hogy tényleg megéri-e velük szerződni, vagy egy stabilabb partnerre van szükségünk.