2022. 12. 05

Saját vállalkozás az indulás után: a növekedés szakasza

Hurrá, elindult a vállalkozás! Ez nagy szó, a gyakorlatban azonban még csak annyit jelent, hogy van egy cégünk vagy egyéni vállalkozásunk, amely végezhet bizonyos üzleti tevékenységeket. Nem volt könnyű eljutni idáig, és szívesen mondanánk, hogy most már könnyebb lesz, de hazudnánk: most jön a neheze. Fel kell építeni egy olyan rendszert, ami biztosítja, hogy folyamatosan érkezzenek vásárlók és ügyfelek – hiszen ők lesznek azok, akik biztosítják a bevételt. Ehhez pedig működőképes sales és marketing fog kelleni. 

Talán meglepő, de a marketinggel sok vállalkozó nem foglalkozik a kezdeti lépésekkor. Ez főként azoknál fordul elő, akik rendelkeznek annyi kapcsolati tőkével, hogy eleinte legyen megfelelő számú ügyfelük. Nem érzik szükségét, hiszen így is van elég munka, szépen jön a bevétel. Az első repedések akkor keletkeznek, mikor a kezdeti ügyfélkör picit megcsappan, és – marketing híján – nincs utánpótlás. 

Meg kell ismerkednünk a marketinggel. 

Egy vállalkozás vezetőjeként nagyon fontos, hogy megismerkedjünk a marketing és az értékesítés alapjaival, már csak azért is, hogy legyen fogalmunk róla, merre célszerű egyáltalán elindulnunk. Egy átfogó marketingtudás segít abban, hogy lássuk, milyen csatornák megismerésével kell többet foglalkoznunk, miben kell elmélyednünk, ha hatékonyak szeretnénk lenni az ügyfélszerzésben. 

Tudjuk, mire gondol ilyenkor egy kezdő vállalkozó: ő nem marketinges, miért kellene neki ehhez értenie, egyszerűbb kiszervezni. Ez ellen két érvet is fel tudunk hozni: 

  • Nem valószínű, hogy a vállalkozás életének ezen szakaszában reális elképzelés külsős cégnek fizetni a marketingért, vagy felvenni valakit erre a célra. A folyamat elején még ez nem biztos, hogy belefér a büdzsébe, érdemes inkább időt és energiát fordítani arra, hogy magunk is boldoguljunk.

  • Még ha ki is szerveznénk a marketinget, hasznos, ha legalább azt tudjuk, mire van szükségünk, milyen vonalon indulnánk el. Az online marketing tág fogalom, a piacot, a terméket pedig mi ismerjük a legjobban, biztosabbak lehetünk abban, hogy jó helyen vesszük fel a fonalat, ha van rálátásunk a folyamatra. Ha ez nincs meg, a kiszervezés végül kidobott pénz lehet. 

Az alapismeretek birtokában már neki lehet vágni egy olyan ügyfélszerzési rendszer kiépítésének, ami eredményes és folyamatosan biztosítja az ügyfelek vagy vásárlók áramlását. Ha ezt sikerül működőképesen felhúzni, elérkeztünk a következő szintre: a növekedésre

Menjen magától az ügyfélszerzés! 

Ez az a pont, amikor a marketinget nagyrészt kiengedhetjük a kezünkből: már megvannak az alapok, tudjuk, mi működik, csak arra van szükség, hogy valaki más csinálja helyettünk.  

Itt jöhet szóba a marketinges munkatárs alkalmazása, vagy a marketing kiszervezése külsős cégnek. Pontosan tudjuk, mit kell csinálni, csak az eddiginél nagyobb volumenben gondolkodunk, így már van létjogosultsága annak, hogy az egyes lépéseket másra bízzuk, és mi azzal foglalkozzunk, ami igazán fontos: az ügyfelekkel, a cég működésével. 

Elkezdhetünk foglalkozni az automatizálással, optimalizálással: minél kevesebb pénz és energia befektetésével valósuljon meg minél nagyobb bevétel realizálása. Ebben a kiszervezés és a szoftverek egyaránt a segítségünkre lehetnek.  

Fontos a naprakész tudás: ne kényelmesedjünk bele abba a tudatba, hogy van egy működő rendszerünk és nincs további teendő, ugyanis semmi sem működik örökké, a trendek változnak. Legyünk nyitottak az új módszerekre, próbáljunk ki időnként mást is, és maradjunk képben azzal kapcsolatban, hogyan érhetjük el leghatékonyabban a célközönségünket! 

Megosztom a cikket
icon_sajtoszoba icon_szakertoanyagok icon_rendezveny