Social Selling – Tudj meg mindent és alkalmazd!
Bizonyára számodra sem új információ, hogy a közösségi média milyen nagymértékben hódított teret az elmúlt évtizedben. A social media felületeken már nem csak a magánszemélyek vannak jelen, hanem a vállalkozások is: a saját felületeiken minden eddiginél egyszerűbben tudnak kommunikálni az ügyfeleikkel. Ezt az előnyt pedig sokan ki is használják hatékonyabb értékesítésre – ez a social selling.
Mit jelent pontosan a social selling?
Nem, véletlenül sem arra gondolunk, hogy a közösségi oldalakon rá lehet írogatni emberekre, hogy vegyék meg a termékedet/szolgáltatásodat. Az ilyen jellegű viselkedést jellemzően nem igazán tolerálják a felhasználók, és hamar tiltás lehet a vége.
A social selling sokkal kevésbé direkt. Nagyrészt abból áll, hogy figyelsz és fejben jegyzetelsz, majd ezt követően építesz kapcsolatokat. Ha valóban jelen vagy, és időt töltesz a felületeken, sok mindent tudhatsz meg a vásárlóid, partnereid, ügyfeleid igényeiről, problémáiról és viselkedéséről. Ezeket az információkat beépítheted az értékesítési- és marketingstratégiádba is, így téve azt hatékonyabbá. Persze nem kell személyesen jelen lenned: vannak erre szoftveres megoldások.
De a social selling nem merül ki ennyiben. Ha olyan probléma merül fel, amire a te terméked vagy szolgáltatásod a megoldás, szólj hozzá, kommentelj! Az ilyen jellegű kommunikáció nem zavaró, hiszen releváns információt tartalmaz, nem mellesleg a márkád személyesebbé, emberközelibbé válik.
Fontos, hogy jól kommunikálj!
A social selling sikeréhez elengedhetetlen, hogy a kommunikációd profi legyen. Ennek fontos része a perszonalizáció, azaz ne csak bemásolgasd mindenhova a szöveget, hogy milyen jó a szolgáltatásod vagy a terméked, és pláne ne automatizáld ezt a folyamatot. A módszer lényege a kapcsolatépítés, ami így nem fog megvalósulni – ezért fontos, hogy valóban egy ember lépjen kapcsolatba egy másikkal.
Mielőtt válaszolsz egy kommentre vagy üzenetre, deríts ki a partnerről, amit csak lehet. Nézz rá a profiljára, vagy cég esetében az oldalára, és esetleg céginformációs adatokat is segítségül hívhatsz, hogy biztosan célba érjen az üzeneted. Ha pontosan tudod, kinek írsz, már azt is tudhatod, hogyan és mit írj, hogy az valóban releváns legyen, és ne maradjon megválaszolatlanul.
Ne marketingesként jelenj meg!
Még ha releváns is a céged profilja, ne úgy kommentelj, mint egy marketinges, aki az adott céget promózza. Inkább valódi tippeket, segítséget adj, igazi értéket kommentelj – és mintegy mellékesen jegyezheted meg, hogy amúgy ezzel foglalkozol. A szakértői státuszodat ezzel növeled, az ajánlatod máris értékesebbnek érződik, nem csak egy kéretlen reklámnak.
Az így létrejött kapcsolatokat érdemes ápolni, és a jövőben is tartani a kommunikációt – így biztosíthatod, hogy az együttműködés tartós legyen, illetve a potenciális ügyfél automatikusan hozzád forduljon.
A social selling tehát kevésbé direkt értékesítési forma – inkább finoman igyekszik megkörnyékezni az ügyfeleket, partnereket, és a bizalom megszerzésére épít. Időigényes, azonban a költsége gyakorlatilag nulla, és ha jól építed fel a folyamatot, a hatékonysága igen magas.