Személyre szabott B2B marketing – ismerd meg az előnyeit!
A perszonalizáció és a szegmentálás a marketing szinte minden területét sikeresebbé tudja tenni, és nincs ez másképp a B2B marketinggel sem. Minél inkább sikerül személyre szabni az ajánlatodat, és így eljuttatni a célközönségedhez, annál inkább átmegy az üzenet és annál jobb eredmények születhetnek. Ez azonban jár némi befektetett munkával, például a szükséges információk összegyűjtésével.
A személyre szabás a marketingben a kötődés kiépítését szolgálja. Egy márkához, egy céghez, egy termékhez való hosszantartó hűség elérése a cél. Nem csupán a vásárló, ügyfél vagy partner megszerzése, hanem a hosszabb távon való megtartása is egyaránt lényeges.
Mit jelent a perszonalizáció és a szegmentáció?
Laikusként, első ránézésre talán hasonlónak tűnik a két fogalom, de nem fedik egymást.
A szegmentáció egy eszköz a személyre szabásra, azonban az ajánlat nem lesz tőle valóban személyes, csupán arról van szó, hogy leszűkítjük azt a kört, akihez szólunk. Ezt a szereplők bizonyos tulajdonságai alapján tesszük meg, amik lehetnek például demográfiai adatok, viselkedésminták, érdeklődési kör stb. Ezek alapján jönnek létre a szegmensek, amik szűkebb köröket alkotnak az egész célközönségen belül.
A szegmentálás azonban nem egyenlő a perszonalizációval – utóbbi egy magasabb szint. A marketingben ritkán van lehetőség teljesen személyessé tenni valamit, inkább annak illúzióját tudjuk kelteni, például a hírlevelek esetében a kapcsolattartó nevének használata, tevékenységi kör, iparág megjelölése stb.
Hogyan valósul meg a személyre szabás?
Az első lépés az adatok összegyűjtése. Ez alapulhat egyedi gyűjtésen, de rendszerint bőségesebb és pontosabb adatokat kaphatunk, ha cégadatbázisokat használunk.
A céginformációs szolgáltatók rengeteg vállalkozásról tárolják a legkülönfélébb adatokat, melyek segítségével pontos képet kaphatunk a célközönségről, így perszonalizálhatjuk a számukra készített ajánlatot.
Személyre szabott B2B marketing
Bár a szegmentálásról és a perszonalizációról legtöbbször a B2C marketing kapcsán hallhatunk, a módszer a B2B értékesítésben is működik.
A potenciális partnerek keresése során már érdemes összegyűjteni róluk olyan adatokat, amelyek később hasznosak lehetnek számunkra. Kik a meglévő partnereik, mekkora a dolgozói létszám, milyen árbevétellel működnek stb. Ezek mind árulkodóak lehetnek arra vonatkozóan, hogy hogyan célszerű őket megkeresni, megszólítani, milyen ajánlattal állhatunk elő, milyen megállapodásban reménykedhetünk.
A megfelelő adatok birtokában a szegmentáció nagy része automatikusan végezhető, így pillanatok alatt kategóriákba tudjuk sorolni a potenciális ügyfeleket, partnereket, és ezzel rengeteg ráfordított időt megspórolhatunk, miközben a hatékonyság növekedhet.
A siker kulcsa, hogy jó minőségű adatokat használjunk: a hiányos, hibás adatok ahhoz vezethetnek, hogy elmaradnak a várt eredmények, bevételek, sőt, komoly összegeket is bukhatunk. Éppen ezért fontos, hogy a megfelelő forrásból szerezzük be az információkat; olyan céginformációs adatbázist használjunk, ahol validált, naprakész adatokat találunk!