2023. 05. 05

Te véded a céged szellemi tulajdonait?

Az európai KKV-k 9-10%-a rendelkezik legalább 1 db szellemi tulajdoni joggal, míg Magyarországon ez az arány 3% körül alakul. A bökkenő, hogy ennél sokkal több olyan ötlet születik a magyar KKV-knál, amiket érdemes lenne levédeni. De vajon miért nem teszik?

Kevés az információ

Nos, a legtöbb esetben az a válasz erre a kérdésre, hogy egész egyszerűen nincs a folyamatról elég információjuk a cégeknek, ezért macerásnak, bonyolultnak gondolják a folyamatot, így inkább bele sem kezdenek. Sokszor gond az is, hogy az érintettek nincsenek tisztában vele, egyáltalán mit lehetne levédetni.

Nemzetközi elemzésekből kiderül, hogy majdnem minden cégnek van olyan megoldása, amit érdemes lenne hivatalosan szellemi tulajdonná nyilvánítani. A legegyszerűbb példa erre a márkanév, a cég neve, vagy éppen a logó, ami jó esetben teljesen egyedi. Ha azonban nincs levédve, akkor gyakorlatilag szabadon másolhatja bárki. Valószínűleg azt nem kell részleteznünk, hogy mekkora üzleti károkat okozhat, ha feltűnik egy ugyanolyan nevű cég a piacon, ráadásul ugyanolyan vagy hasonló profillal.

De mi számít szellemi tulajdonnak?

Szellemi tulajdon lehet bármi, ami nem tárgyi jellegű tulajdona egy cégnek: ötletek, kidolgozott munkafolyamatok, szlogenek, egy design, egy szoftver stb.

Ha így nézzük, akkor máris egyértelmű, milyen sok esetben alkalmazhatná egy cég a szellemi tulajdon levédetését, mégsem teszi.

A probléma már csak azért is említésre méltó, mert amíg például harminc-negyven évvel ezelőtt a cégek esetében még a tárgyi eszközökön volt a hangsúly, addig mára teljesen átalakult a piac. Régen a cégek értékének 80%-át a tárgyi eszközök adták, ma már értékük 90%-a immateriális javakból áll. Éppen ezért, nagyon fontos, hogy ezeket a javakat kellőképpen meg tudjuk védeni.

Mi a helyzet az OPTEN-nél?

Az OPTEN-nek több védjegye vagy egyéb megoldása van. Természetesen alapvető, hogy levédjük a szlogent és a logót, valamint a márkanevet, az előbb már említett okokból. Ugyanilyen fontos lehet azonban például a szolgáltatásunk nevének a védelme, amennyiben kitaláltunk erre valami egyedit.

Ha elnevezünk bármilyen szolgáltatást egy fantázianéven, és az másnak is megtetszik, és ugyanolyan, vagy kicsit más jellegű szolgáltatást ugyanazzal az elnevezéssel dob piacra, az problémát okozhat a cégek beazonosításában, zavaró lehet az ügyfeleknek. Ha azonban levédettük a nevet, amit kitaláltunk, biztonsággal terelhetjük az ügyet jogi útra, jó eséllyel könnyen győzünk.

Egy ötletet ellopni is lopás – tegyünk ellene!

A szellemi tulajdont ellopni ugyanolyan bűn, mint bármilyen tárgyat eltulajdonítani – de csak ha gondoskodsz a védelméről. Ha ugyanis nem védeted le a szellemi termékeidet, nem tudod igazolni, hogy a tiéd volt, így szabad a vásár!

Minél jobban odafigyelünk a szellemi javaink védelmére, annál értékesebbé válhat a cégünk – nem szabad tehát kihagyni a lehetőséget!

Megosztom a cikket
icon_sajtoszoba icon_szakertoanyagok icon_rendezveny