Zöldre mosva
Mint arról már többször is szó esett, a fenntarthatóság egyre nagyobb versenyelőnnyé válik az üzleti világban. Az ESG (környezetvédelmi, társadalmi és irányítási) szempontok figyelembevétele elengedhetetlen, így nem csoda, hogy egyre több cég igyekszik „zöldre festeni” saját imázsát. A fenntarthatóság terén pedig újabb trendek tűnnek fel, melyekkel érdemes megismerkedni.
Greenwashing – A zöldre festés művészete
A greenwashing, vagyis a „zöldre festés” lényege, hogy a cégek környezettudatos képet sugároznak anélkül, hogy valódi lépéseket tennének az ígéreteik mögött. Ilyenkor több pénz és erőforrás jut a környezettudatos képet sugárzó kampányokra, mint a tényleges fenntarthatósági lépésekre. Példaként említhetjük a Ryanair 2020-as kampányát, amikor „Európa legalacsonyabb kibocsátású légitársaságaként” hirdették magukat. A brit reklámszabályozó hatóság azonban gyorsan betiltotta a kampányt, mivel a légitársaság állítása nem állt összhangban a valósággal.
Greenhushing – inkább ne is beszéljünk róla
A greenhushing kevésbé látványos, ám ugyanúgy félrevezető lehet. Ilyenkor a vállalatok szándékosan nem kommunikálnak fenntarthatósági lépéseikről, hogy elkerüljék a kritikát vagy a jogi kockázatokat. A World Economic Forum szerint ez különösen gyakori a szigorú szabályozásokkal rendelkező piacokon. Egy kutatás alapján a nagyvállalatok egynegyede „csendben halad előre,” hogy ne vonja magára a figyelmet, még ha lépéseket is tesz a fenntarthatóság érdekében
Greenwishing – ambiciózus célok
A greenwishing kifejezés azokra a helyzetekre utal, amikor a vállalatok ambiciózus fenntarthatósági célokat tűznek ki – gyakran a társadalmi nyomás hatására -, de valójában nem rendelkeznek a céljaik eléréséhez szükséges forrásokkal, stratégiával vagy technológiával. Például a Delta Airlines 2023-ban karbonsemleges működést hirdetett meg, ám nagymértékben támaszkodott a a szén-dioxid-kiegyenlítésekre (offset), amelyet sokan megbízhatatlannak tartanak. Bár a cél dicséretes, a megvalósítása korlátozott volt, és a fogyasztók félrevezetésének tűnhetett (Forrás).
A fenntarthatóság iránti elvárások folyamatosan nőnek, mind társadalmi, mind üzleti szinten. A „zöldre festés” helyett érdemes valódi lépésekkel kezdeni, még ha azok kisebbek is. Például már az is előrelépés, ha a cég megméri a karbonlábnyomát, erre egy gyors megoldást jelenthet a Do Your Carbon. Az ilyen kezdeti lépések segíthetnek a cégeknek hitelesebb ESG stratégiát felépíteni, és valós alapot teremtenek a fenntartható fejlődéshez – anélkül, hogy megtévesztő zöld képet sugallnának.